Mandela efekt

LinkedIn

„Luke, I am your father ili no, I am your father“. Nosi li brkata maskota sa šeširom Monopoly-a monokl ili ne? Jeste li ikada bili uvjereni u neku činjenicu, a na kraju se ispostavilo da je to potpuna laž? Ovaj se efekt ponekada poigrava s našim uvjerenjima te je zanimljivo primijetiti kako se to ne događa nama samima, već i većim skupinama ljudi.

NASTANAK ZABUNE

Sve je počelo kada 2009. godine kada je američka „paranormalna savjetnica“, kako se sama naziva, Fiona Broome podijelila sa svijetom kako se izričito sjeća da je Nelson Mandela umro u zatvoru tijekom 80- ih godina prošlog stoljeća. Mnoštvo ljudi se lažno prisjetilo istog događaja koji se nije dogodio, a Mandela je umro kao slobodan čovjek 2013. godine. Ovdje se rodio danas planetarno popularni Mandela efekt. On se opisuje kao lažna sjećanja većih grupa ljudi pri čemu su oni uvjereni u postojanje određene činjenice, a ona se nije dogodila. Iako postoje mnogi teoretičari zavjera koji vjeruju da je ovaj efekt dokaz postojanja alternativnih svemira, stručni znanstvenici su objasnili o čemu je riječ.

ZNANOST IZA EFEKTA

Objašnjavaju da je riječ o jednom od oblika konfabulacije. Konfabulacija je proces miješanja mašte i sjećanja, a još se i naziva iskreno laganje jer osoba bez namjere laganja stvara lažna sjećanja. Znanstvenici objašnjavaju da je cilj ovoga popunjavanje praznina u našim sjećanjima. Ljudsko sjećanje ne djeluje uvijek savršeno te često biva iskrivljeno. Ljudski mozak ne može zapamtiti sve fotografije i događaje kao što bi to zabilježio fotoaparat, stoga naša sjećanja mogu biti pod snažnim utjecajem emocija i osobnih stavova.

Znanstvenici su osmislili jednostavan test putem kojega je moguće utjecati na stvaranje lažnih sjećanja. Test se zove Deese-Roediger-McDermott paradigma. Sudionici ovoga testa pročitaju nekoliko povezanih riječi poput plava, zelena, žuta, crvena i bijela boja. Nakon toga su upitani sjećaju li se riječi koje povezuju s tim pojmovima poput smeđe boje. Većina ljudi će se sjećati da su pročitali riječ koja nije bila na popisu te je tako nastalo lažno sjećanje. Prema jednoj studiji iz 2017. godine, putem DRM testa određene osobe su se sjećale čak 60 dana da su pročitale riječ koja nije bila tamo.

UVJERENJA MILIJUNA LJUDI

Vjerojatno se ste pogledali kultni film „Forrest Gump“ te se sjećate jedne od najpoznatijih filmskih uzrečica. Nastavite rečenicu: „My mama always said …“. Ako ste odgovorili „life is like a box of chocolates“, pogriješili ste. Tom Hanks zapravo kaže „life was like a box of chocolates“. Istina je da se prva rečenica koristila u promotivne svrhe filma, a potonja rečenica je stvarna koja se koristila u filmu koji je većina nas pogledala. Nadalje, još jedna popularna rečenica, ako ne i najpoznatija izjava u povijesti filma, glasi: „Luke, I am your father“. Riječ je o filmu Star Wars, a milijuni ljudi su desetljećima pogrešno citirali Darth Vader-a. Globalno popularni zlikovac zapravo kaže: „no, I am your father“.

Ostajemo na filmu Star Wars gdje je nastala još jedna velika zabuna. Riječ o omiljenom robotu C-3PO koji ima srebrnu desnu nogu, iako su čak i najveći obožavatelji bili uvjereni da je on u potpunosti zlatne boje. Pošto je robot skoro pa cijeli zlatan, bilo je teško primijetiti njegovu nogu, osim ako se nitko nije zagledao i primijetio da je srebrna. Društvena igra Monopoly je najpoznatija igra koja uključuje kupovanje nekretnina, a maskota s brkovima i cilindrom na glavi ipak ne nosi monokl, iako je ponovo veliki broj ljudi bio uvjeren u suprotno. Pjesma „We are the champions“ završava drugačije nego kako se većina ljudi sjeća. Freddie Mercury ne završava sa stihom „cause we are the champions of the world“, već samo „we are the champions“.

Podijeli

O autoru

Pozdrav, student sam 3. godine poslovne ekonomije na Ekonomskom fakultetu. Od 2020. godine sudjelujem kao suradnik i novinar u sklopu vođenja profila društvenih mreža magazina „Manager“. Naši novinari i novinarke marljivo istražuju i pišu svoje članke dok je moja zadaća promovirati iste te zainteresirati čitatelje za tekstove s područja business-a, university-a te lounge-a koji čine naš magazin. Također volim pisati o raznim temama koje se tiču studentskog života i tehnologije. U slobodno vrijeme uživam u bavljenju sportom kao što je trčanje jer smatram da je fizička aktivnost vrlo važna za zdravlje. Smatram da u životu čovjek mora imati dovoljno velike ciljeve jer ako ga oni ne straše, to znači da su ti ciljevi premali.

Komentirajte