Otkad je život postao dovoljno lagodan za bavljenje takvim sitnicama (prema Googleu to bi bilo četrnaesto stoljeće), postojala je jedna-dvije modne struje po sezoni. Od tračeva na kraljevskim dvorima do Voguea u „Seksu i gradu“, ljudi su uvijek imali način informiranja što se trenutno nosi. Te su im informacije ljubazno prenosili posrednici od modnih bogova i zvijezda, koji su sasvim slučajno upravo izdali kolekciju za vaš ormar ove sezone.
Modni su trendovi živjeli u skladu jedni s drugima u začaranom krugu zamjene starog poretka onim potpuno suprotnim (kako to i obično biva i u umjetnosti, filozofiji, politici…). Primjerice, dalo se pretpostaviti da će ciklus kaotičnog kiča 1980ih zamijeniti minimalizam 1990ih. Ipak, posljednjih par godina dogodio se boom takozvanih mikrotrendova, koji su taj začarani krug prodrmali do temelja.
Mikrotrendovi i estetike
Društvene su mreže drastično ubrzale izmjenu modnih trendova. Ono što bi 2000ih bilo popularno nekoliko godina, sredinom 2010ih jedva je doživjelo prvi rođendan. Put koji su utabali Instagram, Tumblr i Pinterest naslijedio je TikTok. Upravo su na njemu 2020ih procvjetali mikrotrendovi vezani uz određene estetike (Y2K, Academia, Cottagecore, E-girl…) od kojih je većina nastajala i nestajala na mjesečnoj bazi. Ono što ovakve mini pokrete odvaja od supkultura prošlih desetljeća jest površnost. Pripadnici estetike mogu skakati s jednog mikrotrenda na drugi, što jednom pravom punkeru ili hipiju ne bi palo na pamet.
Lockdown i DIY
Šlag na tortu bila je – pogodili ste – pandemija. Najnoviju jesensku kolekciju zamijenili su drugi prioriteti, a mi smo ostali zatočeni u svojim stanovima i potpuno novoj situaciji. Kako ne bi baš potpuno izgubili razum, ljudi su se okrenuli kreativnom radu. U jednom se trenutku činilo da svi nešto peku, slikaju, heklaju, pišu, vrtlare… Prepušteni sami sebi obrisali smo prašinu sa svojih kreativnih vijuga i osmislili nešto svoje – blesavo, šlampavo, ali svoje (nešto se slično dogodilo u Tokiju 1990ih, ali o tome ću vam pričati neki drugi put).
Buđenje individualnosti
Kada se krizna situacija primirila, ostali smo mi i naših petnaest štrikanih šalova protiv ostatka svijeta. Na zadnje dvije godine u pidžamama većina nas je odgovorila većim trudom oko vlastitog stila, s obzirom da nam je do sada odlazak po špeceraj bila najdostupnija alternativa met gali.
@billiexnewland The looks I got making this…😂 #groceryshopping #grocerystore #dressup #thenvsnow #tiktokfashion #fashion #fyp #viral #quarantine #dress #style
Ta kombinacija okolnosti urodila je nečim najradikalnijim u posljednjih stotinjak godina: individualnošću. Sada smo mi kao pojedinci postavili fokus na vlastiti stil. Svoj smo štrikani šal obukli sa secondhand jaknom i onim čizmama koje smo vidjeli na „dark academia“ tiktoku. Možda nije od glave do pete originalno, ali mi smo samostalno usmjerili to more modnih utjecaja i stvorili nešto po vlastitom ukusu (kako bi Miranda Priestly u „Vrag nosi Pradu“ rekla: „groundbreaking “).
2 komentara
Pingback: Lude dvadesete, možda opet? - Manager Magazine
Pingback: Ispod površine - Manager Magazine