Kolika je cijena iPhone-a?

LinkedIn

Zamisli da je 2010. godina. Sjediš u školi, u gradu ili na kavi, a na tebi uske traperice, Bieberica i u ruci novi iPhone 4 na kojemu igraš „angry birds“ i znaš da si najveća faca u krugu 10 metara. Tako je to izgledalo za skoro cijeli svijet, no jedna potpuno druga priča vrtjela se u tvornicama tog napola statusnog simbola, u tvornicama iPhone-a u Kini.

Počet ćemo od prvoga izvora problema – „Foxconn-a“, tajvanskog multinacionalnog proizvođača elektroničke opreme koji zapošljava preko 1,200,000 ljudi. “Foxconn” pak ima znanstveno-tehnološki park u “Longhua” okrugu Shenzhen-a. Taj park jedno je iznimno tajno mjesto koje svojim zaposlenicima pri svakom ulasku očitava otisak prsta pa nije ni čudno da svijet izvan tih par tisuća kvadrata nije znao što se unutra događa.
Kina je sa svojom izrazito jeftinom, a visokospecijaliziranom i mnogobrojnom radnom snagom Meka za skoro sve tehnološke proizvode pa tako i za iPhone na čijoj je poleđini napisana ultimativna istina biznisa: “Designed by Apple in California, assembled in China”.

Danas se iPhone proizvodi i na puno drugih mjesta, no u početcima je Longhua park bio rodno mjesto svih Apple proizvoda. Otprilike 400,000 ljudi radilo je i živjelo u tom kompleksu te su 2010. počela poznata samoubojstva. Iako je broj iznosio svega 14 ljudi u jednoj godini te je bio relativno isti kao i nacionalna stopa samoubojstava bio je zabrinjavajuć jer je bio kontradiktoran. Kako u tvornici gdje se proizvodi najprofitabilniji proizvod na svijetu, koji je te iste godine donio prihod od 25 milijarde dolara, ljudi odustaju od života radi niske plaće i loših uvjeta?

Radilo se 12 sati, prekovremeni nisu bili plaćeni, radnike se ponižavalo svakodnevno, tišina je bila obavezna, spavalo se u malim sobama, mogućnost pogreške nije postojala te je rad zbog velike podjele posla bio toliko monoton da bi većina radnika izdržala svega godinu dana.

 

Iako je medijsko pokriće samoubojstava obasjalo neko svijetlo na sve tekuće probleme promjena se nije dogodila čemu svjedoče bivši zaposlenici koji krive Foxconn, a ne Apple iako ni on nije adekvatno reagirao. Od promjena zamjetno je postavljanje mreža ispred prozora za prevenciju samoubojstva te zaposlenje par psihologa. Iako su obje promjene beskorisne jer što znači par psihologa na 400,000 ljudi te je unatoč mrežama bilo još samoubojstava. Kako su i sami zaposlenici rekli da mreže neće spriječiti nekoga tko to želi.
Kasnijih godina bilo je par udruženja od stotinjak zaposlenika koji su se penjali na krov zgrade i prijetili samoubojstvom u slučaju da se plaća ne poveća. Ti su pothvati bili donekle uspješni, no i dalje su isti problemi ostali.

S poslovne strane Longhua kamp ima apsolutno smisla. Ponudiš očajan posao, ali i dalje ga netko uzme pa zašto bi onda mijenjao svoju ponudu tj. potražnju? No s ljudske strane ta kontradikcija uvjeta u kojima se luksuz proizvodi nije baš objašnjiva. Zar on mora imati i ljudsku cijenu?

Podijeli

O autoru

Zdravo! Studentica sam ekonomije te imam 20 godina. Novinarka sam Managera od 2020. godine. Pišem za sve kolumne, no najdraža mi je Business. Volim istraživati poslovne teme te gledati kako stvari utječu jedna na drugu. Osim što pišem za Manager bavim se i vlastitim pisanjem, glazbom, plesom te raznim sportovima. Najčudniji hobi koji sam imala je bilo rezbarenje knjiga. U životu se vodim filozofijom da je bolje sjediti u hladu nego stajati na suncu koja me ujedno i motivira na jednostavnije življenje.

Komentirajte