Liza Lukić: Freelance i digitalni marketing su budućnost koja je nastupila

LinkedIn

Idejna začetnica i suosnivačica OUDU Digital i OUDU Education, social media marketing specijalistica, freelancerica, koautorica noisy casea @Dolac1930, mama ili ukratko Liza Lukić. Porazgovarali smo s Lizom o digitalnom marketingu, prelasku na freelance, društvenim mrežama, ali i o prvoj hrvatskoj školi freelancea u kojoj možete naučiti sve o social media marketingu, targetingu i dizajnu.

 

MANAGER MAGAZINE: Kako ste odlučili pokrenuti svoju agenciju OUDU digital?

LIZA: Već se 7 godina razvijam u social media marketingu i radim s klijentima s različitih tržišta: Rusija, Hrvatska, Engleska. Otkad sam se udala za Hrvata, pratim SMM scenu u Hrvatskoj i to kako se ona razvija. Dok se u Rusiji, ma i u svijetu kroz društvene mreže i kvalitetne kolaboracije s blogerima lansiraju novi smartphonei, u Hrvatskoj se još uvijek nerijetko mogu čuti izjave poput:

„Social media marketing (SMM) je par postova na tjedan, društvene mreže mi vodi nećak od susjede” ili „Influenceri su neki džabalebaroši – samo se fotkaju, nemaju pametnijeg posla, nikakve koristi od njih” i slične mudrosti.
I što sam više to slušala, to je više kipjela želja u meni predstaviti što je pravi SMM zapravo i podići svijest o istom na neku sasvim drugu razinu.

Tako smo u 2019. odlučili predstaviti naše međunarodno iskustvo i na hrvatskom tržištu te smo službeno pokrenuti profil @OUDU_digital i odmah privukli prvog klijenta Polikliniku Ribnjak, koji nam je na prvom briefingu rekao da ne vjeruje da je moguće prodavati preko Instagrama. I kad mu je na Dan žena Matija targetingom na uloženih 50 EUR donio promet od gotovo 30.000kn – njihovo smo shvaćanje IG-a prenijeli na novu razinu:).
Ovo nam je dalo vjetar u leđa i istinsko povjerenje u sebe i svoju spremnost za velike stvari na „novom tržištu”. 😉

MANAGER MAGAZINE: Prema Vašem mišljenju, hoće li digitalni marketing, radi trenutne situacije u svijetu, postati puno traženiji od tradicionalnih vrsta marketinga prije nego što je bilo planirano?

 LIZA: Trenutna situacija je katalizirala to, što je ionako bilo neizbježno.
Trendovi marketinga se pojavljuju od svih nas – od trendova u lifestyleu. A tu je sve očito.
Živimo u telefonu i prvo što radimo ujutro čime se probudimo, prije nego zube operemo – pogledamo u mobitel, radimo gužvu u prometu jer gledamo u mobitel, vozimo se tramvajem – zaboravljamo sići na svojoj stanici jer skrolamo društvene mreže. Ulazimo na Instagram tijekom dana nesvjesno i bez određenog cilja, u prosjeku 30-50 puta – živimo na društvenim mrežama i to postaje toliko očito da je već i najkonzervativniji poduzetnik prokužio da su društvene mreže i mobitel općenito (ako govorimo o cjelokupnom digitalnom marketingu) najlogičniji kanal za obratiti pažnju kupca na svoj proizvod ili uslugu.
Digitalni marketing je budućnost koja je nastupila. I online-a će u našim životima biti samo više!

MANAGER MAGAZINE: Mislite li da će Tik Tok izgurati Instagram s trenutnog vodstva u oglašavanju putem influencera?

LIZA: Prije nego što donesemo presudu – tko će koga: Tik Tok Instagram ili obrnuto, trebamo shvatiti kakvu publiku možemo pronaći na prvoj, a kakvu na drugoj platformi.
To je najlakše učiniti ako obratimo pažnju na to kakvi su ljudi tamo popularni. Na Tik Toku su to blogeri koji su jedva navršili 18 godina.
Na Instagramu su to obično zreliji ljudi, ljudi koji su se već realizirali u nekom području. Slično tome je i s publikom platformi: na Tik Toku su to tinejdžeri – generacija Z, a na Instagramu – stariji i „financijsko sposobniji” ljudi – milenijalci.

Trenutno ne vidim platforme kao izravne konkurente. Ne na razini reklame, što znači da su i jedna i druga, za brendove i poduzetnike, ovisno o njihovoj publici – interesantni za reklamu!
Međutim, trend se može mijenjati sa svakim ažuriranjem i sa smjerom u kojem će se razvijati pozicioniranje te dvije društvene mreže.
Možemo si razbijati glavu – tko će koga ili možemo odabrati crossplatformnost, tj. strategiju prisutnosti na nekoliko platformi i imati korist neovisno o konačnom ishodu 😉

MANAGER MAGAZINE: Što Vas je potaknulo za prelazak na freelance te koje su najveće prednosti ovakvog načina rada?

LIZA: Prvo i osnovno je to sloboda, koja se otvara. U meni je oduvijek izazivala protest činjenica da moram raditi na jednom mjestu minimum pola godine kako bi mogla putovati 2 tjedna. Ja sam težila upravo suprotnom – putovati po pola godine bez povratne karte. Jednom sam izračunala, da s takvim tempom (2 tjedna u pola godine) neću stići za života vidjeti ni 15% svijeta.
A onda se pojavila kćer i ja sam osvijestila da želim gledati kako ona raste, biti prisutna stalno, ne samo u 1. godinu porodiljnog, želim sama organizirati svoj dan i provoditi više vremena s njom i dalje.
E to je već bila prava motivacija – djelovati odmah, bez svojstvenog svima, odgađanja.

Osim toga freelance nema financijskog plafona – prihodi nisu ograničeni visinom plaće, već samo vašim mogućnostima i ambicijama osvojiti nove vještine i aktualne profesije, za kojima je vrlo visoka potražnja. Za mene je to, kao ambicioznu osobu, bilo bitno. 😉

 

MANAGER MAGAZINE: Je li freelance uvijek najbolji izbor i kome biste ga preporučili?

LIZA: Ne, nije. Freelance više odgovara onima koji imaju u sebi određene kvalitete ličnosti, kao što su vještina samoorganizacije i upravljanja vremenom, dobre komunikacijske vještine, znanja i vještine upravljanja osobnim budžetom, jer prihodi na freelanceu mogu skakati: u jednom mjesecu 300$, u drugom 3000$.
Ako nešto od toga nemate – trebate kao minimum imati želju i spremnost raditi na tome.
Rekla bih, da freelance i privatno poduzetništvo idu ruku pod ruku, tako da freelancer treba imati liderske crte, samopouzdanje i spremnost preuzimati odgovornost.

MANAGER MAGAZINE: Uskoro otvarate i svoj tečaj, za što je on točno, tko se može prijaviti i kakva znanja će polaznici steći?

LIZA: Tečaj freelancea “3 kita: SMM, TARGET, DIZAJN” namijenjen svakome, tko razumije kamo ide ovaj svijet i kakav je potencijal online-a.
Svakom tko želi osvojiti freelance profesiju iz područja digitalnog marketinga i zarađivati 1000$ na više.

To je dvomjesečni program, za vrijeme kojeg ćete naučiti fundamentalna znanja ne 1 nove profesije, već 3 i na taj način skužiti svoj pravi put: hoćete li se dubinsko proučiti i profilirati se u jednoj profesiji ili postati univerzalan specijalist social media marketinga. A onda se možda zaposliti kao marketing stručnjak u agenciji, inhouse u nekoj firmi/brendu ili nastaviti raditi kao freelancer.

Imat ćete u rukama sve potrebno znanje i instrumente za start: od toga kako složiti pravi portfolio do toga kako naći prvog klijenta i dostići njegov cilj putem društvenih mreža s pravilnim pristupom contentu i promoviranju.

Polaznici će proučavati i steći vještine SMM stručnjaka, saznati kako komunicirati na tone of voiceu publike preko tekstova i vizuala.
Steći će vještine targetologa: znat će kako odrediti i naći ciljanu publiku i izgraditi reklamnu strategiju, koja donosi mjerljive rezultate.

Upoznati će osnove rada s influencerima. Naučiti dizajnirati reklamne vizuale u Canvi i Figmi, te izrađivati web stranice i web shopove na Tildi. I još puno toga.

Tečaj je neophodan:

  • poduzetnicima – vrijeme je da i vlasnici businessa shvate kako privući pažnju svoje ciljane publike na društvenim mrežama.
    Ako ništa drugo – kako bi mogli kontrolirati svoje marketing specijaliste.
  • studentima – freelance je upravo to što im može omogućiti kombiniranje studiranja i zarađivanja.
  • blogerima/influencerima (početnicima i naprednim blogerima) – blog je također proizvod koji trebate znati učinkovito monetizirati.
  • mamama na porodiljnom, naravno!
    Biti mama malog djeteta predivan je osjećaj. Freelance pruža priliku da se razvijate kao stručnjak, a pritom više vremena provodite s djetetom.

MANAGER MAGAZINE: Na tečaju se uče 3 kita SMM-a, targeta i designea. Zašto ste ih baš tako nazvali i što su oni zapravo?

LIZA: Tri kita – su 3 profesije, koji se savladavaju na tečaju: SMM – SPECIJALIST, TARGETOLOG (stručnjak za ciljano oglašavanje) i DIZAJNER (grafički i web).

A nazvali smo tečaj upravo tako i povukli paralelu s kitovima, jer profesionalci – freelanceri su moćni i slobodni kao kitovi i mogu plivati svjetskim morima i oceanima. 🙂

 

MANAGER MAGAZINE: Tečaj će pripremati polaznike za radne pozicije targetologa, SMM specijalista i dizajnera. Mislite li da se u ovakvim tipovima zanimanja može uspjeti i bez dara za kreativnost ako se dovoljno naporno radi?

LIZA: U dizajnu baš i ne. 🙂 Ali imam 2 dobre vijesti:
Prva, SMM-specijalist i TARGETOLOG kombiniraju u sebi tehničke i kreativne elemente, tako da svakako ima puno prostora za sve pouzdane realizatore tuđih kreativnih ideja.
A druga je, kreativnost je nešto što se svakako može razvijati, npr. kroz estetsku „negledanost”: izložbe suvremene umjetnosti, određeni photo i video materijali, te drugi izvor. U svakom slučaju tome učimo na našem tečaju. 🙂

 

MANAGER MAGAZINE: Vi ste bili i koautor noisy casea @dolac1930 na Instagramu. Recite nam nešto više o tome.

LIZA: @Dolac1930 je gerilski projekt, socijalni eksperiment – demonstracija kreativne sile i manifest kvalitetnog sadržaja!
Glavni cilj je bio pokazati moć pravog pristupanja Instagramu, snagu obraćanja publici na njihovom jeziku (umjesto stručnog pisanja postova kao da se piše članak za Večernji list), potencijal influencer-marketinga, tj. toga da je uz kvalitetno razrađene suradnje putem influencer marketinga moguće privući pažnju mladih čak i prema – tržnici!


⠀Instagram je jedan idealan instrument prezentacije sebe ili svog proizvoda i stvaranja buke oko toga što nudite, te se na taj način možete totalno izdvojiti od konkurencije – @Dolac1930 je bio projekt o tome.

 

MANAGER MAGAZINE: Na Instagram profilu OUDU digitala često dijelite različite savijete iz područja digitalnog marketinga, imate li kakav savjet za studente koje zanima ovo područje?

LIZA: Vi ste sretnici, koji se približavaju svojoj karijeri u nevjerojatnom vremenu. Živimo u doba izobilja mogućnosti, takvog razdoblja u povijesti čovječanstva ranije nije bilo!
Sve što trebate je biti znatiželjni i otvoreni.
Nemojte slušati nikog tko i što trebate biti i što je “sigurno” za vas.
Sigurno je za vas samo to što će vas činiti sretnima.
Isprobavajte i nađite pravi put realizacije svog kreativnog potencijala, na kojem ćete raditi s guštom. Upravo gušt je gorivo vaših budućih velikih pobjeda.

Podijeli

O autoru

Bok! Studentica sam 3. godine Poslovne ekonomije na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu. Novinarka sam Managera od 2018. godine te sam prošle godine bila urednica Business rubrike. U životu se vodim jednostavnom filozofijom da ne treba ništa komplicirati jer je život vrlo jednostavan.

Komentirajte