Kako sačuvati mentalno zdravlje tijekom studiranja?

LinkedIn

Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) definirala je mentalno zdravlje kao „stanje dobrobiti u kojem pojedinac ostvaruje svoje potencijale, može se nositi s normalnim životnim stresom, može raditi produktivno i plodno te je sposoban pridonositi zajednici. Kao što se brinemo za svoje tjelesno zdravlje tako što treniramo, jedemo zdravo te brinemo o higijeni, tako bi trebali brinuti i o svom mentalnom zdravlju.

Mnogi ljudi se s mentalnim problemima muče još od djetinjstva, no nije rijetkost da oni nastupe tijekom studiranja. Koliko god ga zvali najboljim razdobljem života, studentski život sa sobom nosi razne probleme i poteškoće. To je vrijeme kada odrastamo, često odvojeni od obitelji, kada postajemo aktivni građani, stečemo nova poznanstva te kada trebamo početi razmišljati o budućnosti i poslu. Studenti su stoga često pod pritiskom, ili od strane roditelja ili vršnjaka. Današnji studenti pripadnici su generacije Z koja je po značajkama najdepresivnija i najanksioznija generacija do sad, a studentski život i obaveze zasigurno imaju utjecaja.

Koji problemi muče studente?

Najčešći poremećaji koji se javljaju kod studenata su konzumacija alkohola i poremećaj osobnosti, no u posljednjih nekoliko godina povećao se broj studenata s težim psihološkim problemima poput depresije, anksioznosti i stresa. Depresija postaje najveći neprijatelj studenata te čak 16 posto Hrvata između 16 i 34 godina boluje od ovog poremećaja. Depresiju odlikuje osjećaj tuge i gubitak interesa i motivacije što predstavlja ogroman problem za studente koji se može odraziti na njihov akademski uspjeh i studentski život. Depresiju često prati i anksiozni poremećaj koji se kod studenata pojavljuje sve češće. Njega odlikuje osjećaj tjeskobe, straha, zabrinutosti i napetosti. Taj osjećaj tjeskobe nije ništa zabrinjavajuće, no može stvoriti probleme ako ometa studenta u obavljanju svakodnevnih aktivnosti. Često se anksioznost pojavljuje povremeno, prije ispita ili nekog važnog zadatka te se stoga može govoriti o postojanju ispitne anksioznosti. Mnogi studenti imaju strah od ispitivanja i testova te se to negativno odražava na mentalno zdravlje i ne dovodi do željenog postignuća. Anksioznost obilježava i stres, jedan od najčešćih problema studenata. Njega odlikuje osjećaj straha, nelagode i nezadovoljstva te je kod studenata povezan s akademskim uspjehom, ali i poslom, praksom i nedostatkom vremena. Česti izvori stresa su frustracije i akademske obveze, mijenjanje obrazovnog okruženja ili mjesta boravka, negativne misli, osjećaji povezani s promjenama na vlastitom tijelu, bavljenje prevelikim brojem aktivnosti, osobite promjene u obitelji (razvod, nezaposlenost ili bolest roditelja, nesigurna okolina) prekomjerna očekivanja od prijatelja i bliskih osoba koja na kraju mogu prijeći u razočarenje ili dovesti do depresije. Dakle, većina mladih doživljava stres prilikom suočavanja s opasnom, teškom i bolnom situacijom za koju smatraju da se ne mogu s njom uspješno nositi. Sve ovo vodi do sindroma sagorijevanja koji se često pojavljuje tijekom studiranja. Sindrom nastupa kada student ne može izvršavati svoje obaveze zbog psihološke i fizičke iscrpljenosti.

Kako poboljšati mentalno zdravlje?

Postoji puno načina kojima studenti mogu potražiti pomoć ako se muče s nečim od spomenutih:

  1. Razgovor sa savjetnicima/stručnjacima

Iako u Hrvatskoj još postoji stigma oko liječenja mentalnih poremećaja te su teme poput depresije i anksioznosti tabu, to se treba hitno promijeniti. Depresija je jedna od najstigmatiziranijih problema u društvu što je ironično s obzirom na to da je ona postala drugi najčešći zdravstveni problem u svijetu. Upravo zbog neznanja i needuciranosti o mentalnim poteškoćama stigma i nastupa. „Mislim da studentima mentalno zdravlje pati, što zbog stigme, što zbog nedostatka novca, ali i vremena za adekvatnu brigu. Srećom postoje besplatna savjetovališta za mlade koje pružaju usluge psihoterapije i savjetovanja. Mislim da se nitko ne bi trebao stidjeti toga. Ako možemo otići doktoru kad nas boli nešto, zašto ne bismo mogli otići kod psihologa ili psihijatra ako nam mentalni problemi stvaraju poteškoće?“, ispričala nam je jedna studentica.

Upravo savjetovanje je ono što bi moglo pomoći kod mentalnih bolesti. Svaki fakultet bi trebao imati službu za studentsko savjetovanje i savjetovalište u kojem studenti mogu doći ako imaju problema ili ako im samo treba savjet. Također u Zagrebu postoji Centar za zdravlje mladih koji nudi besplatno savjetovanje za sve studente te koji pruža pomoć i brigu za one kojima je potrebno. Studenti smatraju kako se stanje treba poboljšati. „Svakako mislim da bi se na fakultetima trebale dijeliti brošure i održavati seminari kako bi se smanjila stigma oko mentalnog zdravlja“, priznala nam je studentica Socijalnog rada. „Smatram da svi danas žive užurbanim stilom života te se osvještavanjem treba podizati društvena svijest o mentalnom zdravlju“, dodala je druga studentica.

  1. Zdravim životnim stilom

Ovdje vrijedi ona „U zdravom tijelu, zdrav duh“ te tjelovježba i razne fizičke aktivnosti utječu na poboljšanje mentalnog zdravlja. Jedna studentica otkrila nam je kako se ona bori protiv metalnih problema. „Nastojim ne biti u stanu dugo jer sam primijetila da to loše utječe na mene i moje mentalno zdravlje. Pokušavam se kretati što više te sam se učlanila na treninge s ciljem održavanja zdrave glave, no kako su sad teretane zatvorene vježbam od doma“. Bilo da je riječ o tjelovježbi, desetominutnoj šetnji parkom ili kavom s prijateljima, bitno je imati rutinu i voditi zdrav život.

  1. Razgovor s kolegama

Razgovor s nekim tko se nalazi u istoj ili sličnoj situaciji može biti od velike koristi. Kolege su ljudi koji nas najviše mogu razumjeti te u razgovoru s njima možemo dobiti jasniju sliku kako se boriti s mentalnim problemima na više različitih načina. Nekad možda ne bude dugotrajno rješenje, ali pomaže da se osjećamo bolje.

Imati problema sa svojim mentalnim zdravljem nije sramota, ali ni rijetkost te u vrijeme kolokvija, ispitnih rokova i svakakvih studentskih obaveza te problema u osobnom životu, studenti moraju misliti na sebe te odgovoriti na pitanje brinu li se dovoljno o svom mentalnom zdravlju?

Podijeli

O autoru

Pozdrav! Studentica sam prve godine diplomskog studija Novinarstva na Fakultetu političkih znanosti. Novinarka sam Managera od 2019. godine, a ove godine sam postala urednica rubrike University u koju pokušavam uvesti zanimljive i raznolike teme koje se tiču najboljeg razdoblja u životu pojedinca - studiranja. Osim što aktivno pišem, također volim filmove i književnost te snimanje i montiranje koje želim usavršiti. Izrada memeova mi također nije strana. U životu se vodim jednostavnom filozofijom da uvijek treba izaći iz svoje comfort zone i pobijediti strahove te onom ​"fake it till you make it", a ono što me najviše pokreće su ljubav prema pisanju i prijatelji koji su mi podrška u svemu.

Komentirajte