Znanost kupovanja

LinkedIn

Koji su to najčešći trikovi kojima trgovine privlače kupce?

Doista postoji „Znanost kupovanja“, a objasnili su ju američki sociolozi Paco Underhill i Willam White. Zašto kupujemo je duhovita i ponekad zabrinjavajuća analiza naše omiljene razbibrige, a u nastavku saznajte što to pokreće suvremenog potrošača.

FAKTOR 9

Faktor 9 je pojava s kojom se susrećemo svakodnevno. To su cijene koje završavaju s 99 lipa a nazivaju se i “šarmirajuće“ cijene. To je tako, jer smo psihički uvjereni da broj 9 označuje  popuste i povoljnije ponudama. Kako brojeve čitamo s lijeva na desno, broj 8,99 ćemo shvatiti kao 8 kuna te će nam se proizvod automatski činiti jeftinijim. Ovo se još naziva i efekt lijeve znamenke.

“BESPLATNE“ STVARI

Besplatne stvari predstavljaju skriveni motiv kada trgovci nude nešto besplatno, samo kako bi nas uvukli u trgovinu. Primjerice 2+1 gratis znači da za kupljene dvije stvari dobivate jednu gratis. Vi iako niste željeli kupiti dvije stvari ćete ih kupiti, jer ćete imati dojam kao da ste profitirali, odnosno da ste dobili nešto gratis. U suštini ste samo potrošili više.

PRAVILO LIJEVE STRANE

Jeste li primijetili da je ulaz u većinu trgovina s lijeve strane, a potom se trgovina razvija u smjeru suprotnom od kazaljke na sat?. Pošto je oko 90% ljudi na svijetu dešnjaka, politika postavljanja proizvoda  je usmjerena na dešnjake. Police koje se nalaze s naše lijeve strane postaju nam bliže od onih s desne strane.

RASPORED PROIZVODA

Raspored proizvoda u trgovinama je jako važan. Na primjer mliječni proizvodi se nalaze obično na kraju dućana. Tako moramo proći kroz cijeli dućan, jer su mliječni proizvodi nešto što se nalazi svakodnevno na našem popisu za dućan. Usput vidimo još puno ostalih proizvoda koji se nude po akcijskim cijenama. To su u principu proizvodi koji nam u tom trenutku ne trebaju, ali nas trgovci natjeraju da kupimo, jer će nam eto možda jednog dana trebati.

Također skuplji proizvodi se stavljaju na police u razini očiju, zbog velike vjerojatnosti da ćemo ih prije primijetiti. Oni jeftiniji se nalaze na donjim policama, na mjestima gdje ne gledamo previše i neće biti atraktivno izloženi. Zbog toga, ako nismo oprezni, često se odlučujemo na proizvode koji su skuplji.

Šareni i veseli proizvodi se nalaze u razini očiju djece, a djeci se teško može odoljeti kada zamole da im se nešto kupi. Primijetimo da se slatkiši u manjoj količini nalaze i na blagajni kako ih djeca nikako ne bi mogla zaobići, no ti slatkiši nisu isključivo namijenjeni za djecu već se to naziva impulzivnom kupovinom. Ona se događa kada smo već praktički gotovi s kupovinom , ali nam za oko zapne čokoladica, a na kraju napornog shoppinga se svatko voli počastiti ukusnom čokoladicom zar ne?

VRIJEME

Vrijeme u trgovinama kao da je stalo, odnosno nikada nećete vidjeti zidni sat, a neki čak nemaju ni prozore. Kako bi nas odvukli od vanjskog svijeta i realnosti, trgovci se često koriste ovim trikom, a mi se često zadržimo u shoppingu duže od planiranog.

JESTE LI ZNALI?

  • radi muškaraca koji obično čekaju svoju partnericu ispred garderobe postave se udobne fotelje, a na suprotnoj strani reklame kako bi ih se potaklo da i oni nešto kupe
  • jednom  kad uđemo u garderobu raspoloženi smo za kupovinu, stoga nam iskusan trgovac nudi dodatne proizvode – 65% muškaraca koji nešto probaju to doista i kupe, dok samo 25% žena kupi oni što i proba
  • 85% žena provjerava cijenu pri kupnji, a to čini svega 72% muškaraca jer je to pitanje njihove muškosti
  • “…kada bismo odlazili u prodavaonicu samo onda kada bismo nešto trebali i kada bismo jednom se našavši u prodavaonici samo to kupili, gospodarstvo bi propalo.

Suprotno našim nastojanjima i uvjerenjima o vlastitoj samokontroli, Paco Underhill nam u svojoj knjizi kaže da: “kada bismo odlazili u prodavaonicu samo onda kada bismo nešto trebali i kada bismo jednom se našavši u prodavaonici samo to kupili, gospodarstvo bi propalo.” Uskladite svoje potrebe i mogućnosti i dokažite suprotno!

Sniženja nam daju mogućnost za značajne uštede, u odnosu na cijene u sezoni. S druge strane, ako kupujemo i ono što nam ne treba samo zato što je povoljno, ukupan račun može premašiti naše mogućnosti, ali i potrebe. Stoga prije nego krenete u Božićnu shopping akciju bilo bi dobro razmisliti što vam je nužno potrebno i što si možete priuštiti, kako vas ne bi obuzela impulzivna kupnja i nagomilali dugovi.

Podijeli

O autoru

Hej! Trenutno sam na trećoj godini Ekonomskog fakulteta u Zagrebu. Novinarka sam Managera od 2019. te sam od ove godine urednica rubrike Lounge. Volim pisati o zbivanjima i svakodnevnim situacijama koje bi mogle interesirati naše čitatelje. Uživam istraživati teme koje nemaju dovoljno medijskog prostora, a odnose se na sve veću potrebu brige za okoliš te teme zabave, putovanja i mode. Osim što aktivno pišem, također se bavim tenisom od svoje 6.godine, volim zaigrati odbojku s prijateljima te se opuštati šetnjama u prirodi. Moj životni moto je da čovjek nije otok, moramo se uključivati u društvena zbivanja i stvarati bolje sutra.

Komentirajte