Javni nastup jedna je od najvažnijih komunikacijskih vještina današnjice i donosi
brojne prednosti onima koji ga znaju kvalitetno izvesti. Uvriježeno je mišljenje da je to talent rijetkih, no je li to uistinu tako i što je potrebno za usavršavanje ove vještine?
Odgovor na to i mnoga druga pitanja dao nam je Ivan Vrdoljak kojemu su javni nastupi
svakodnevica već 17 godina. Karijeru je započeo kao novinar i reporter, potom je postao
urednik i voditelj Dnevnika, a danas radi za Bloomberg Adria TV. Podijelio je s nama neke
korisne savjete koje je stekao tijekom dugogodišnjeg rada u području novinarstva i
televizijskog voditeljstva.

Izvor: slobodnadalmacija.hr
Javni nastup u poslovnom svijetu
Kada ljudi ulaze u poslovni svijet, mnogi nisu svjesni da poslodavci od njih očekuju da su
sposobni održati kvalitetan javni nastup. Mnogima to ne dolazi prirodno stoga se neki ne
potrude izbrusiti ovu vještinu, a uz to nije bilo nikoga tko ih je u tome želio podučiti. S druge
strane, oni zaposlenici kojima ne predstavlja problem održati javni nastup uspješnije i brže
dolaze do promaknuća, lakše se umrežuju i ostvaruju veće prihode od onih koji izbjegavaju
javne nastupe.
U poslovnom svijetu je svakako važno znati sažeti bit problema i predstaviti temu
uvažavajući publiku. „Morate točno znati koji cilj želite postići svojim nastupom. Zatim u
svoj sadržaj morate jasno uklopiti benefite za publiku. Naglasiti jedinstvenu vrijednost koju
donosite u odnosu na nekog drugog tko također nudi rješenje za isti problem,“ prenosi Ivan
Vrdoljak.
Dobra priprema, dobra izvedba
Najbolji način za stjecanje sigurnosti i smanjenje treme je temeljita priprema, odnosno
vježbanje govora. Temelj javnog nastupa je govorenje, a ipak neki pripreme samo sadržaj bez
da ga vježbaju naglas barem tri puta. „Riječi izgovorite naglas kako bi vidjeli odgovara li
vam u stvarnosti zamišljena kombinacija izbora riječi, tona glasa i govora tijela,“ nastavlja
Ivan.
Međutim, uvjeti prilikom vježbanja nisu isti kao oni pred punom dvoranom ljudi. Trema je
stoga neizbježna, ali se može iskoristiti u svoju korist. Prije svega se trebate zapitati osjećate
li nervozu ili uzbuđenje. Ako ste svjesni da je u pitanju pozitivan osjećaj, bit ćete
optimističniji i lakše ćete kontrolirati situaciju. Ipak, što god da osjećate, tijelo će vam lučiti
adrenalin koji povećava energiju, koncentraciju i brzinu razmišljanja. Naravno, intenzivni
osjećati nisu presudni da dobro odradite javni nastup. Zato postoje specifične vježbe i tehnike
kojima se suzbija trema, a prvenstveno je važno disanje.
Način govora = skup navika
Mnogi žive s pogrešnim uvjerenjem da je način na koji govore nepromjenjiv. Ustvari, način na koji govorimo je skup navika, a poput svih navika, i ovu možemo promijeniti. Ivan Vrdoljak nam govori: „Ako možemo promijeniti neke loše navike, npr. prestanemo pušiti i krenemo vježbati, i ako kroz život mijenjamo automobile, stanove ili prijatelje – zašto onda ne bismo mogli promijeniti i način na koji govorimo?“
Loša dikcija i nejasan govor često uzrokuju nerazumijevanje od strane publike, ali to možemo
poboljšati. Najjednostavniji savjet je više otvarati usta tijekom govora. Riječi će zvučati
čišće, a tempo govora će se usporiti. To također pomaže u izbjegavanju poštapalica.
Nadalje, ako se glasnice dovoljno ne vježbaju, ulijenimo ih. Da biste to izbjegli, isprobajte
sljedeću vježbu; uzmite bilo koji tekst, i pročitajte ga tako da što više otvarate usta, snažno
pomičete mišiće lica, pojačano koristite jezik i zapravo prenaglašavate svaku pročitanu riječ.
Zatim isti tekst izgovorite normalno.
Česte pogreške
Vrhunski govornici su oni koji u fokus stavljaju vlastitu publiku. Primjer je Barack Obama
čije riječi, glas i govor tijela snažno djeluju na publiku, a njegova uvjerljivost proizlazi iz
toga što zna prenijeti ne samo poruke, nego i emocije. Dakako, nismo svi Barack Obama, ali
ovu grešku svi možemo izbjeći. Često se dogodi da govornici pridaju preveliku važnost na to
da se prikažu u što boljem svjetlu, umjesto onog najvažnijeg, a to je da publika iz dvorane
izađe s novostečenim znanjem i idejama.
Sadržaj je ključ svega, a događa se da on bude dosadan i da su u njega uključeni nepotrebni
detalji. „Sadržajno, ljudi često idu ‘kilometar u širinu i metar u dubinu’, umjesto obrnuto,“
zaključuje Ivan. Često ljudi rade pogrešku i loše razrade govor, odnosno govor nema jasnu
poantu koja se gradi primjerima i ključnim porukama. Kada se tome pridoda amaterska
izvedba – prebrz govor, stalne poštapalice umjesto strateških pauza i monoton glas – rezultat
je neuvjerljiv i nezanimljiv nastup.

Izvor: pexels.com
Zasigurno se nitko ne želi pronaći u situaciji da mu se dodijeli zadatak održavanja javnog
nastupa i onda ga odradi nezgrapno s morem grešaka. Čak i ako se nećete često nalaziti u
prilici da govorite pred velikom publikom, znati se dobro pripremiti i znati kontrolirati tremu
tako da ona ne odlučuje o ishodu vašeg govora je ono što svakome može biti od pomoći.