Slika menadžera u svijesti ljudi
“A čime se ti baviš? Menadžer sam u xy firmi.” Potpitanja često nema, jer dojam dotične osobe u očima drugih znatno je porastao. Biti menadžer danas je ono na što svi ciljaju. Menadžeri su uspješni, dobro plaćeni, samoaktualizirani ljudi s velikim odgovornostima i velikim značajem za zajednicu. Ili?
Da razmotrimo ovaj fenomen, moramo zaroniti duboko u svijest društva i percepciju ove riječi među ljudima. Tko su zapravo menadžeri? Oni koji su učili teoriju menadžmenta, vjerojatno će se prisjetiti brojnih definicija menadžera i njihovog posla. Drugima će prva asocijacija biti formalno odjevena osoba koja uživa poštovanje svih u poduzeću. Možemo se složiti oko jednoga, menadžer je osoba koja ima veliku odgovornost u tvrtki te upravlja ljudima tako da poduzeće postigne svoje ciljeve. Ali, nakratko ćemo odložiti samu teoriju na stranu i promotriti ovu temu kroz oči onih koji (još) nisu menadžeri.
Win-Win situacija
Za bolju ilustraciju situacije, zamislit ćemo fiktivnu osobu, nazovimo ga Marko. Nalazimo se na početku prošlog desetljeća, i Marko radi u tvrtki srednje veličine čija je priroda posla proizvodnja i prodaja proizvoda široke potrošnje. Marko je u datom trenutku referentna osoba za reklamacije kupaca. On svakodnevno odgovara na upite kupaca zainteresiranih za kupnju proizvoda, onih koji su proizvod već kupili i njime nisu zadovoljni ili pak onih koji nisu sigurni kako se proizvod koristi.
Sve bi to bilo vrlo jednostavno da Marko može sam riješiti probleme kupaca, ali u većini situacija to nadilazi njegove ovlasti. Struktura tvrtke je takva da se Marko mora obratiti osobi na poziciji iznad njega ili u drugom odjelu u potrazi za rješenjem. Ta osoba zatim se za dodatne detalje mora obratiti sljedećoj, koja se obraća sljedećoj. Za to vrijeme kupac ljutito čeka odgovor, a naš se Marko preznojava u uredu u nemogućnosti daljnje akcije. Nakon godinu dana, frustriran poslom i preniskom plaćom, Marko se obraća nadređenima.
Nakon nekoliko dana, Marko više nije broj u sustavu, osoba bez imena u odjelu za reklamacije. Marko je postao menadžer zadovoljstva kupaca. Međutim, istu su titulu dobili i svi njegovi kolege iz odjela. Pomalo zbunjen situacijom, Marko se pita je li donio ispravnu odluku prihvativši promaknuće koje se sastojalo samo od nove titule, ali ne i povišice. Kasnije toga dana, kad je prijateljima i obitelji predstavio svoju novu titulu, njegove su sumnje isparile jer su tu vijest svi dočekali s oduševljenjem – “Naš Marko, menadžer! Kakva čast.”
Kad se upoznaje s novim ljudima, svi njegovu titulu prihvaćaju s poštovanjem. Kad odlazi na posao, prvih nekoliko mjeseci nakon promaknuća, Marko se osjeća važnije nego prije. Iako upite i dalje ne može riješiti sam, kupci mu se obraćaju s više povjerenja, obzirom da razgovaraju s menadžerom. Tako i reputacija tvrtke raste u očima kupaca, jer im na upite odgovara sam menadžer. Uprava zadovoljno trlja ruke s obzirom na to da je riješila problem frustriranog Marka i frustriranih kupaca u jednom mahu bez dodanih troškova.
I ne baš toliko “win” situacija
Što se ovdje zapravo dogodilo? U pojednostavljenom primjeru, vidimo razvoj situacije na tržištu rada u zadnjih desetak godina. Mnogi su postali menadžeri, mnogi su se i inicijalno zaposlili na pozicije menadžera, a u mnogim tvrtkama čini se da polovicu zaposlenika čine menadžeri. Vratimo li se na kratko teoriji, stvari postaju znatno manje jasne, jer menadžer bi, laički rečeno, trebao voditi i usmjeravati tim ljudi ili drugih resursa za postizanje optimalnih rezultata tvrtke. Po svemu sudeći, fiktivni Marko iz naše priče ne uklapa se u tu definiciju. Očekivane menadžerske ovlasti nemaju ni ostale kolege iz njegovog odjela. Ipak, svi su oni objeručke prihvatili tu titulu iako je njihov posao i dalje isti, njihove ovlasti frustrirajuće niske te se, kada inicijalni ushit promaknuća splasne, i dalje osjećaju potplaćeno.
Međutim, obzirom da su s tom titulom više cijenjeni u društvu, mnogi ostaju na svom poslu menadžera. Community menadžer, employer branding menadžer, product, project, data, maintenance menadžer – čini se da sve vrvi menadžerima. Svi su oni izvrsni u obavljanju svog posla, ali jesu li baš svi zbilja menadžeri, ili je ta impozantna titula postala izgovor velikih korporacija da potplate svoje radnike? Kompenzira li naslov financijski aspekt zarade?
Druga strana medalje
Kao i sve, ni ova problematika nema jedan konačan odgovor. Jedno od nagađanja zašto je menadžera sve više je upravo to da su tvrtke uvidjele važnost ovog naslova u društvu i iskoristile to u svoju korist – zapošljavajući ljude na zvučne, ali potplaćene pozicije.
S druge strane, ovaj se fenomen može djelomično objasniti i samim razvojem tržišta i kompleksnosti poslovanja. Poslovanje je danas vrlo “živo”, inovacije su svakodnevica, a tehnologija rapidno napreduje. Prirodno je zaključiti da uz razvoj tržišnih segmenata, mora uslijediti i razvoj strukture u tvrtkama. Također, u nekim se aspektima poslovanje razvija i brže nego što ga možemo pratiti u praksi. Prilagodba strukture stoga se događa usporedno sa svim inovacijama vanjskog i unutarnjeg okruženja na, u tom trenutku, najprihvatljiviji način. To isprva može rezultirati radnim mjestima od kojih će se nakon nekoliko godina više njih integrirati u jedno, ali radi osiguravanja kvalitete poslovnih procesa inicijalno je bilo potrebno imati više razina menadžmenta nego što se u teoriji može očekivati. Jednostavnije rečeno, kako bi pratile kompleksan razvoj tržišta i ostale u ravnoteži, tvrtke su ponekad prisiljene uvesti nove stupnjeve birokracije dok se svi procesi ne ustale.
Sve u svemu…
Menadžeri su neophodni u svakoj organizaciji, bili oni definirani tom titulom ili ne. Važnost njihove uloge neupitna je. Jasno je da se broj menadžera povećava, ali razlog toga možemo samo pretpostaviti. U globalu, važno je da zaposlenici budu svjesni svoje razine odgovornosti i prirode svog posla, a da očekivanja o plaći formiraju upravo temeljem toga, bez obzira na primamljiv zvuk titule, kako bi izbjegli potplaćenost u velikom korporativnom svijetu.
Mislite li da su menadžeri sve češće potplaćeni i kompenzirani titulom? Pišite nam svoje teorije o fenomenu menadžera na [email protected]!