Društvene mreže ne propadaju, ali gen Z se udaljava od njihovih platformi. Današnji tinejdžeri i adolescenti ne otvaraju profile ili ih puštaju praznima kao „protest“ njihovom konceptu koji ih tjera da dijele svoj život s pratiteljima.
Susjedova trava je zelenija
Društvene mreže pune su hvale za mlade i uspješne. Promoviraju tinejdžere, ponekad i djecu, koji su s malo godina postigli puno. Preko Instagrama upoznali smo se s devetnaestogodišnjim agentima za nekretnine koji posjeduju tri kuće, adolescentima koji završavaju Harvard, onima koji baš svaki dan kuhaju zdravi ručak i vježbaju te mladim poduzetnicima koji vode uspješne poslove, studiraju, a pritom izgledaju kao modeli.
Prije ne tako dugo vremena društvene mreže znale su biti forum mržnje i vrijeđanja. Ostavljanje ružnih komentara vodilo se kao normalno, a mnogi su voljeli koristiti platforme za dijeljenje životnih frustracija. Zadnjih nekoliko godina takvo ponašanje se više ne tolerira. Korisnici mreža prozivaju tzv. hejterske objave i vrijeđanja.
Takva promjena nažalost nije učinila Instagram puno zdravijim mjestom. Mladi iz generacije Z tvrde da su deaktivirali profile jer izloženost sadržajima gdje su svi uspješniji, pametniji i ljepši ne čini puno za njihovo samopouzdanje.
New York Post piše kako čak 56% mladih tvrdi da su ih društvene mreže navele da se pitaju zaostaju li u životu i zabavljaju li se na pravi način. Društvene mreže su im nametnule standarde za uspjeh, izgled i zabavu i „upoznale“ ih s vršnjacima čiji život se čini uzbudljiviji i sretniji.
10 sekundi pažnje
Reelsi i TikTokovi navikli su nas na kratki i brzi sadržaj, često kraći od jedne minute. Gen Z se šali da ne mogu gledati filmove duže od 30 sekundi i da će u starosti prepoznavati samo TikTok zvukove. Neki tvrde da im je otežalo učenje i oslabilo koncentraciju, što je i prije, u starim danima Facebooka i Instagrama, bila „nuspojava“ društvenih mreža.

Izvor: giphy.com
Autentičnost?
BeReal je stekao popularnost jer je osvježenje među mrežama. Osim što postoji ograničeno vrijeme za slikanje i objavljivanje, tempiran je na određeno vrijeme tako da ne vidiš svoje prijatelje u samo top izdanjima, nego i njihovu svakodnevnicu. BeReal je u kontrastu s Instagramom i TikTokom na kojima prevladava kuriran i sleek sadržaj.
Različito živimo i različito koristimo društvene mreže. Otvoreniji ljudi vjerojatno više dijele svoje životne novosti, slike s druženja i svakodnevne radosti. Drugi koriste mreže umjerenije i ne vole pretjerano dijeliti ili vaditi mobitel u izlasku s društvom.
Dakle, zašto bi bio problem što netko dijeli svoje „pobjede“? Gen Z tvrdi da, kada vide tuđe uspjehe, zabavne subote, odlične outfite osjećaju imperativ da dijele i svoje, čak i kada im se to ne da i kada ih žele zadržati za sebe. Takav osjećaj primoranosti naveo ih je da ili deaktiviraju profile ili ih koriste samo za odabranu publiku.
Većina objavljuje samo odabrane trenutke svog života na društvenim mrežama. Nema puno fotografija na kojima netko plače u knjižnici prije ispita, na petoj kavi i podočnjacima od nespavanja. Umjesto toga objavljujemo slike izlaska za proslavu što su ispitni rokovi gotovi. Društvene mreže predstavljaju jedan segment nečijeg života. Mladi ljudi prepoznaju da im, iako razumiju da sadržaj koji vide nije uvijek autentičan, društvene mreže kao koncept dijeljenja svog života ne odgovara.
Relatable trend nije rješenje
Postoji dio korisnika koji poziva influencere i slavne da objavljuju nefiltrirane slike i sadržaje kako bi pokazali kako su bez teške šminke, savršene frizure i retuširanih fotki slični nama.
Mnogi mladi korisnici društvenih mreža zaista ne razumiju ključnu razliku između svojih fotografija i fotografija influencera slikanih s pravilnim osvjetljenjem i odabranim kutovima. Stariji korisnici, koji znaju da su dobre fotografije ključan dio influncerskog posla, smatraju da je dijeljenje nesavršenih fotografija rješenje za negativnu samopercepciju korisnika.
S mladima treba razgovarati o tome da je na društvenim mrežama, kao i pravom životu, susjedova trava rijetko kad puno zelenija, i da društvene mreže (ako ih već žele koristiti) koriste kao zabavnu platformu gdje se neće natjecati ili uspoređivati s drugima. I koju će izbrisati ako primijete negativan utjecaj.
Ipak, tražiti influencere i slavne da objavljuju svoja „loša“ izdanja kako bi se osjećali validirani je plitko rješenje za ozbiljan problem. Ničije samopouzdanje se neće istinski poboljšati ako Kendall Jenner pokaže kako izgleda kada se probudi. Također, nije njihov posao graditi tuđe samopouzdanje pokazivanjem svojih „mana“. Odrasli ljudi trebaju spoznati da je samopouzdanje osobni projekt svakog od nas i učiti mlađe svojim primjerom.

Izvor: giphy.com