Prije nizozemske bolesti 60-ih godina prošlog stoljeća, Nizozemska je doživjela jednu drugu krizu 300 godina ranije, pod nazivom Tulipomanija. Tulipomanija je ime za financijski slom špekulacijskog mjehura koji se dogodio u Nizozemskoj u prvoj polovici 17. stoljeća. Prije su tulipani bili rijetki i kolekcionarski predmet, te su ih uzgajali kao statusni simbol u vrtovima bogatih i bitnih osoba, zbog čega je i potražnja za njima bila visoka. Međutim, kako je došlo do ovog financijskog sloma? Otkrijte u nastavku članka!
Dolazak tulipana u Nizozemsku
Svake godine u proljeće, šarena prostranstva tulipana u Nizozemskoj privlače mnoštvo posjetitelja, mnogi od njih u potrazi za idealnom Instagram fotografijom. Ovaj cvijet predstavlja nacionalni simbol zemlje. Međutim, u jednom povijesnom trenutku, njihova opsesija tulipanima bila je toliko snažna da je dovela do prve poznate ekonomske špekulativne krize u svijetu, poznata pod imenom Tulipomanija.
Nizozemska je u 17. stoljeću bila gospodarska sila, vodeća u svjetskoj trgovini, i u tom procvatu postala najbogatija europska država. Bogati građani željeli su pokazati svoj status i moć kroz kupovinu luksuznih i neobičnih predmeta, a jedan od njih neočekivano je postao simbol prestiža. U pitanju je bio tulipan.

Izvor: pexels.com
Ovaj cvijet stigao je u Nizozemsku sredinom 16. stoljeća iz Osmanskog Carstva, a zahvaljujući svojoj neobičnoj ljepoti i rijetkosti, brzo je osvojio redove elite. Posebno je bio cijenjen Semper Augustus čije su crvene šare na bijelim laticama bile vizualno izuzetno privlačne (prikazano na slici gore). Zahvaljujući svojem izgledu je osigurao titulu najskupljeg cvijeta tog doba.
Početak trgovine s tulipanima
Isprva su tulipani bili dostupni samo najbogatijima. Uzgajivači su se nadmetali u stvaranju najljepših primjeraka, a trgovci su prepoznali potencijal za veliku zaradu. Ispočetka se trgovalo cvjetovima od lipnja do rujna. Međutim, zbog porasta potražnje se vrlo brzo trgovina pretvorila u cjelogodišnju špekulaciju, te se s tulipanima počelo trgovati na papiru kao s današnjim dionicama.
Cvijet je ubrzo postao svakodnevna tema, a i oni koji su inače bili oprezni s novcem, počeli su ulagati u tulipane, te često su podizali hipoteke na kuće i poslove kako bi mogli kupiti lukovice. Cijene su divlje rasle, a vrhunac se dogodio između 1634. i 1637. godine. Rijetke sorte su dosezale suludo visoke iznose. Na primjer, jedna lukovica Semper Augustusa dosezala je cijenu i do 3000 guldena, što bi danas iznosilo preko 36 tisuća eura. U to doba se mogla kupiti kuća za takav iznos.
Puknuće špekulativnog balona
Trgovina je postala toliko iracionalna da su se lukovice prodavale i preprodavale prije nego što su iznikle. S lukovicama se naveliko trgovalo, a da se nije kako će izgledati te hoće li procvjetati. Vrijednost lukova se temeljila samo na očekivanjima, što je učinilo ovu spekulativnu maniju jednu od najvećih u povijesti.
Tulipomanija je trajala tri godine, sve dok početkom 1637. balon nije puknuo. Potražnja je naglo pala, cijene su se urušile, a tržište se raspalo. Ljudi su panično pokušavali prodati ono što je do jučer vrijedilo bogatstvo, ali kupaca više nije bilo. Tulipani su preko noći izgubili svoj sjaj, te su postali samo cvijeće.

Izvor: unsplash.com
Iako su neki uspjeli profitirati, većina je ostala s golemim gubicima, pa i dugovima. Usprkos svemu, Nizozemska nikad nije napustila svoj omiljeni cvijet, te je danas postala vodeći svjetski proizvođač lukovica tulipana, s godišnjom proizvodnjom koja premašuje tri milijarde eura.