Ja bolji građanin- za sve one spremne na promjenu

LinkedIn

JA BOLJI GRAĐANINInicijativa za praktično informiranje o pravilnom odvajanju otpada u svrhu kružne ekonomije, modela za bolje društvo.

 

Manager Magazine: Tko stoji iza inicijative Ja bolji građanin, te kako je nastala?

Marina: Inicijator je Marina Matijević, ekološki osviještena komunikologinja s diplomom iz SAD-a; sretna supruga i majka dječaka. Moja profesionalna pozadina je turizam, koju je korona kriza pogodila direktno. Činjenica da je virus zaustavio moje čitavo poslovanje bio je šamar u lice koji me je natjerao da detaljno preispitam čime se ja to uopće bavim. Shvatila sam koliko je to u biti nevažna stavka u hijerarhiji vrijednosti za čovječanstvo. Od te spoznaje, poželjela sam raditi nešto vrijedno za ljudski rod, nešto gdje mogu učiniti razliku… Ekologija me uvijek zanimala, plastika zgražavala i otkad su postavljeni spremnici, ja odvajam otpad. U tom procesu odvajanja polovicu ambalaže tj. otpada s kojim sam se susretala kroz dan nisam znala kako pravilno sortirati, te nažalost nikada nisam imala vremena da malo bolje istražim tu temu.

Nakon pojave korone i zaustavljanja cijelog sustava, otvorilo se vrijeme i tad sam konačno krenula u istraživanje informacija o pravilnom odvajanju otpada. Došla sam do saznanja kako postoje određene upute, ali te upute koje gradovi/općine daju građanima su uglavnom samo nabrojene u paragrafe, ne odnose se na pojedinačne tipove ambalaže. Isto tako svaki grad/općina ima svoje upute, koji se razlikuju od grada do grada. U cijelom procesu istraživanja shvatila sam kako krucijalno nedostaje ta kratka praktična informacija koju svi preferiramo ovih dana – Sve skupa me navelo na otvaranje profila Ja bolji građanin te kreaciju jednostavnih, kratkih i direktnih uputa za odvajanje otpada.

 

Manager Magazine: Pošto je misija informiranje građana u vezi recikliranja i odlaganja, što bi definirali kao konačni cilj inicijative?

Marina: Cilj inicijative je da svi građani požele biti bolji! Blagoslov inicijative je taj da se razvija u skladu potreba onih koji žele postati bolji građani.

 

Manager Magazine: Uzevši u obzir pregršt korisnih informacija i ideja koje možemo vidjeti na Vašim društvenim profilima (linkovi na dnu stranice), pitamo se kako dolazite do njih?

Marina: Stalnim i poprilično detaljnim istraživanjem. Prvenstveno tražim informacije od komunalnih poduzeća, lokalnih oporabitelja otpada, stručnjaka određenog tipa otpada te u posljednje vrijeme od sveučilišnih profesora. Ide mi u prilog što sam vrlo uporna jer često kad nazovem i spomenem inicijativu, odmah dobiju negativnu konotaciju, dok ja radim baš suprotno. Želim se samo informirati o njihovoj struci, procesima koji koriste i sl., jer mi svi baš i ne znamo na kojoj se temperaturi otapa određena vrsta sirovine, koliko je tipova papira, što se u sortirnici događa, koja se plastika koristi da se dobije reciklirana jakna…

Manager Magazine: Koje su najčešće zablude i pogreške koje građani čine u procesu odlaganja otpada i recikliranja?

Marina: Mislim da je tetrapak prvak pogreške. Ali to nije iznenađenje jer tetrapak je slojevita ambalaža koju se godinama tretiralo kao samo papir, a on to nije. Troslojna je ambalaža koja se sastoji se od 75 % papira, 20 % plastike i 5 % aluminija. Isto tako tetrapak u jednom gradu ide u zaseban spremnik dok u drugom ide u papir/metal spremnik, a u nekim gradovima i općinama čak ide i u spremnik papira. Ali niz je pogrešaka, na nekoj ambalaži i ja još uvijek radim s komunalnim poduzećima i vodim polemike koje je ispravno odlaganje.

 

Manager Magazine: Često čujemo floskule da se bliži ekološki kraj, nezaustavljive klimatske promjene i da je iskorištenost resursa pri kraju. Je li situacija zaista takva, te je li kasno za promjene?

Marina: S obzirom na to da sam inicijativu započela prije 4 mjeseca mislim da me se automatski može svrstati u kategoriju koja tvrdi da nije kasno za promjene. Ali klimatske promjene su vidljive, razina mora se podigla, sve je više plastike u našim organizmima, stoga edukaciju da promjena leži u nama treba ubaciti u petu brzinu.

Ali smatram kako bi trebalo naglašavati i pozitivne efekte koji su već postignuti, sjećate se kako su staklenički plinovi jedno vrijeme bili stalno spominjani, a recimo podatak Europske agencija za okoliš (EEA) koji govori da je EU od 2018. do 1990. godine smanjila emisiju stakleničkih plinova za 23,2% koje gotovo pa nitko ne zna. Ni to naravno nije dostatno ali je svakako veliki napredak. U protekloj godini se u Hrvatskom sistemu povratne naknade uspješno recikliralo 99% odvojenih PET boca te preko 85% aluminijskih limenki. To su informacije koje su važne jer govore građanima kako promišljenim i odgovornim postupanjem oni direktno utječu na ispunjavanje ciljeva u očuvanju okoliša.

 

Manager Magazine: Kao osnivačica inicijative Ja bolji građanin, imate li određeni uzor ili motiv koji Vas pokreće na podizanje ekološke svijesti zajednice?

Marina: Moj motiv su građani koji svakodnevno postavljaju brojna pitanja i dijele svoja iskustva i tako mene tjeraju da dijelim što kvalitetniji sadržaj. Ljepota ove inicijative je da tom dvosmjernom komunikacijom mi zajedno podižemo ekološku svijest iz dana u dan!

 

Manager Magazine: Vrijedi istaknuti YouTube i TikTok profile koji su relativno novi po objavljivanju i aktivnosti. Koji su budući planovi i inicijative društvenih mreža?

Marina: Facebook, Instagram i TikTok imaju sličan sadržaj s time da je Instagram definitivno moja baza jer mi svakodnevnim storiji dopuštaju vrlo blisku suradnju s građanima. Katkad su objave posebno prilagođene za TikTok, jer je publika na toj mreži puno šira.

YouTube kanal zvan Zeleni Magazin (Ja Bolji Građanin) je zamišljen kao platforma za “dužu formu“ videa. Još dvije epizode su snimljene i trenutno su u montaži. Ali i prije objave duge epizode, materijal se koristi na socijalnim mrežama samo u vidu kratkih formata i oni imaju prioritet jer ljudi generalno preferiraju kraću formu; isto tako dosegnem puno širu publiku a time i educiram više ljudi, što je ključno.

 

Manager Magazine: Kada bi imali priliku uputiti par riječi i/ili činjenica koje bi motivirale građane na ekološku osviještenost, što bi im poručili?

Marina: Građani trebaju znati da svaka promjena u našem ponašanju s otpadom, ma koliko nam se činila mala, je pomak na bolje i iznimno je važna za opstanak života na planetu. Naime, vrjednije je da imamo 10 osoba koji čine te stalne male pomake na bolje nego jednu osobu koja živi zero-waste.

 

Instagram: https://www.instagram.com/jaboljigradjanin/

 

Facebook: https://www.facebook.com/jaboljigradjanin

 

TikTok: https://www.tiktok.com/@ja.bolji.gradjanin?

 

YouTube: https://www.youtube.com/channel/zm

Podijeli

O autoru

Ciao, I sono studente di economia a Zagreb. Trenutno sam urednik rubrike University. Težim pisanju o psihologiji, energetici i društvenim paradigmama. Najdraže mi je pisati intervjue s ljudima koji imaju iskustva u poslovnom svijetu, volontiranju i putovanju. Osim što aktivno pišem također volim rock, crumble od jabuka i učenje talijanskog. Ono što me najviše pokreće je želja za bolje sutra.

Komentirajte