Zašto je putovanje vlakom skuplje od putovanja avionom?

LinkedIn
Većina nas kada putujemo u drugu državu, uglavnom putujemo automobilom, busom ili avionom, ovisno o udaljenosti, prometnoj povezanosti i cijeni. Ono što ćete malo rjeđe čuti je da netko putuje vlakom. Iako vožnjom vlakom se osjećate kao u Harry Potteru, mnogi prije odaberu opciju leta avionom, pa čak i bus. Zbog čega? Ponajviše ih biraju zbog značajne razlike u cijeni. Kako karta za vlak košta više od leta avionom? Razlog otkrijte u nastavku članka!

Kako se Europska unija sve više okreće prema održivim rješenjima i zelenoj tranziciji, naš svakodnevni način kretanja ostaje nepromijenjen. Premda se veliki dio javne i političke pažnje usmjerava prema električnim osobnim automobila i reformi automobilske industrije, često se u toj raspravi zanemaruje već postojeći, daleko čišći i kolektivniji oblik mobilnosti, a to je vlak. Vožnja vlakom kroz Europu često je više od samog prijevoza, to je iskustvo, pustolovina i prilika za upoznavanje novih ljudi.

Najgušća mreža na svijetu

Europa ima jednu od najvećih i najgušćih mreža na svijetu, preko 200 tisuća kilometara željezničkih pruga (prikazano u donjoj slici) koja može pet puta obići planet, i samo raste. Cilj Europske unije (EU) je do 2030. godine udvostručiti korištenje brzih vlakova, te se u skladu s ciljem otvaraju nove dionice.

Izvor: EURail.com

Izvor: EURail.com

Na primjer, nedavno je Ouigo, niskobudžetna linija brzih vlakova, uspostavila liniju između Bruxellesa i Pariza, te nove veze koje povezuju Zurich i Amsterdam, te Prag i Gdanjsk.  S druge strane, Rail Baltic je pokrenuo projekt uspostave veze između baltičkih zemlja s ostatkom kontinenta, dok se kroz Alpe buše tuneli koji će izravno povezivati Torino i Lyon. Ujedno, uvedeno je preko 135 linija noćnih vlakova. Na istočnoj strani Europe, ukrajinski željeznički sustav usklađuje se s europskim standardima, te zamjenjuju stari sovjetski kolosijek s europskim.

U 2023. godini, EU je zabilježila osam milijardi putnika željeznicom koji su prješli gotovo 430 milijardi kilometara, a na vrhu ljestvice željezničkih nacija predvode Njemačka, Francuska i Italija. Međutim, unatoč pozitivnim brojkama, i dalje ostaje jedna ključna prepreka, a to su međunarodna željeznička putovanja.

Razlog visokih cijena željezničkih karata

Iako unutarnji željeznički promet zabilježuje kontinuirani rast, međunarodna putovanja je zapela u vremenu. Od ukupne količine kilometara koje Europljani prijeđu vlakom, tek 5% otpada na prekogranična putovanja, i ta se brojka koja nije mijenjala više od dva desetljeća. Na dugim relacijama i dalje primarno dominiraju zrakoplovi i automobili.

Glavni razlog tome je nepravedna struktura troškova. Zrakoplovne karte su oslobođene PDV-a i gorivo za avione (kerozin) nije oporezovano, dok željeznice plaćaju visoke pristojbe za korištenje infrastrukture. Osim toga, konkurencija u željezničkom sektoru je ograničena, što sprječava pad cijena.

Izvor: unsplash.com

Izvor: unsplash.com

Čak i kad putnici odluče kupiti kartu za vlak, suočeni su s jednim drugim problemom, a to je sami proces rezervacije. Nabaviti međunarodnu kartu  može biti vrlo frustrirajući i komplicirani proces, posebno kad  je potrebno kombinirati više prijevoznika, što dovodi do odustajanja od kupovine. Na sve to dolaze i problemi s točnošću i pouzdanošću. Jedva polovica europskih željezničkih operatera ima točnost iznad 80%. Također, zbog zastarjele infrastrukture, manjka digitalizacije i neispravnog voznog parka dolazi do velikih kašnjenja i otkazivanja.

Svjetlo na kraju tunela

Međutim, nada ipak postoji. Europska komisija i novi povjerenik za održivi promet i turizam, Apostolos Tzitzikostas, dobili su zadatak završiti prijedlog za Jedinstvenu digitalnu uredbu o rezervacijama i prodaji karata. Vizija je omogućiti putnicima kupovinu jedinstvene karte za cijelo međunarodno putovanje na jednoj digitalnoj platformi, uz istovremenu zaštitu njihovih prava tijekom cijelog putovanja.

Izvor: unsplash.com

Izvor: unsplash.com

T\&E i drugi stručnjaci također zagovaraju pravedniji porezni tretman: svi oblici prijevoza trebali bi plaćati svoje emisije. S obzirom na to da željeznica uzrokuje manje od 1% emisija u prometu, a omogućava 5% putničkog prometa, vrijeme je da se uvede fiskalna ravnoteža. Avioni, koji su jedan od najvećih zagađivača, i dalje imaju niz poreznih povlastica koje vlakovi nemaju.

EU bi također trebala standardizirati sustave upravljanja prometom i nadzorom među državama, povećati digitalizaciju, liberalizirati tržište međunarodnih brzih vlakova te značajno povećati ulaganja nakon 2027., kada se donosi novi proračun.

Izvor: unsplash.com

Izvor: unsplash.com

Iako putovanje vlakom traje dulje i zahtjeva više planiranja, ali upravo je u tome njegova čar. Vožnja vlakom kroz bajkoviti austrijski krajolik, uz azurnu talijansku obalu ili kroz zimsku švicarsku idilu, uz mogućnost sklapanja novih poznanstva i prijateljstva, nudi iskustva koja avion ne može nadmašiti.

Podijeli

O autoru

kud i laptop, tud i ja.

Comments are closed.