Share ili protest?

LinkedIn
Internet je svojim postojanjem promijenio svijet od a do ž. Jedna sfera o kojoj se i dalje debatira jest je li pojavom interneta uništen ili poboljšan društveni/politički aktivizam.

 

Širenje informacija

Širiti informacije nikada nije bilo lakše nego danas. Zahvaljujući internetu, a ponajviše društvenim mrežama, bez muke možemo saznati što se događa na drugom kraju svijeta. Sadržaj kojeg vidimo često su snimili sami sudionici događaja, bez medijskog posredovanja. Onima koji su skeptični u vezi medija time se otklanja sumnja na medijsku manipulaciju.

Osim informacija, možemo se upoznati s perspektivama ljudi ili grupa s kojima nismo u svakodnevnom kontaktu. Ukoliko netko želi komentirati neki događaj, puno je lakše napisati Facebook status ili Tweet nego izdati knjigu ili objaviti članak. Društvene mreže pružaju platformu glasovima običnih ljudi, onih na koje određena politika ili događaj direktno utječe. Društvene mreže imale su krucijalnu ulogu u #MeToo pokretu protiv seksualnog nasilja koji je od Hollywooda „otputovao“ i do nas u Hrvatskoj. Mučna snimka ubojstva George Floyda proširila se po internetu i dovela do svjetskog oživljenja Black Lives Matter pokreta.

Društvene mreže postale su forum svakakvih rasprava, tako i političkih. Ljudi kojima obrazovanje nije dostupno lako „guglaju“ što ih zanima i tako se upoznaju sa znanjem. Internet im može i preporučiti knjige, članke, dokumentarce o tematici koja ih zanima za koje možda nikad ne bi saznali. Znanje je postalo dostupnije, a to je najbitnija stvar ako govorimo o društvenoj mobilizaciji.

Pomaže li “šeranje”?

Pew Research Center tvrdi da marginalizirane skupine imaju najpozitivniji stav o društvenim mrežama. Osim što im olakšava umrežiti se, vjeruju da se njihov glas putem njih čuje. Afroamerikanci više koriste mreže u svrhu nekog političkog cilja od ostalih rasa te, po anketi centra, vjeruju da njihova aktivnost utječe na politike i svijest o problemima njihove zajednice.

Pew također tvrdi da su društvene mreže jedan od efektivnijih sredstava za promjenu nečijeg mišljenja. Njihovi ispitanici podijelili su da su im upravo društvene mreže „otvorile oči“ kada je riječ o sistematskom rasizmu. BLM ( Black Lives Matter) istaknuo se kao tema koja je najviše utjecala na stavove, ali starije generacije „osvijestile“ su se i o LGBTQ zajednici. Na društvenim mrežama su se susreli sa informacijama, znanstvenim člancima i ostalim sadržajima koji su im pružili novi uvid u temu.

Izvor: Giphy.com

Influencerski profili

U Hrvatskoj je jedan od najpopularnijih profila društvene tematike Grof Darkula. Progresivan profil često ističe mane hrvatskog društva i sustava. Pod komentarima postova često se nalaze negativni komentari o „korisnosti“ te vrste profila i beskorisnosti tzv. „Internet aktivizma“. Društvene mreže u Hrvatskoj direktno su utjecale na kriminalizaciju osvetničke pornografije – javnog objavljivanja eksplicitnog sadržaja kojeg su intimni partneri dijelili jedni s drugim. Žrtve osvetničke pornografije u skoro svim slučajevima su žene, a zakon ih od te vrste nasilja štiti tek od 2021. godine. Internetom se proširila peticija, a značajnu platformu dao joj je i Grof Darkula, i žene su s par jednostavnih klikova zaštićene.

Izvor: Pexels.com

 

Klasični prosvjedi

Društvene mreže ipak ne mogu u potpunosti zamijeniti klasična okupljanja. Ljudi imaju potrebu okupiti se i fizički. Slike Trga bana Jelačića prepunog prosvjednika efektivnija je slika sa snažnijom porukom od broja lajkova. BLM i trenutni prosvjedi u Iranu pokazatelji su snage kolektiva kada se ujedine u zajedničkom cilju. To ne znači da možemo „otpisati“ ili podcijeniti Internet aktivizam. Ta okupljanja svoju brojnost duguju internetu, sadržaj oko kojeg se protestira došao je tim putem, a oni koji zbog nekog razloga ne mogu fizički biti dio pokreta, uvijek mogu s nekoliko klikova pridonijeti cilju do kojeg im je stalo.

Izvor:Pexels.com

Podijeli

O autoru

Bok! Studentica sam politologije na Fakultetu političkih znanosti. U HSA sam od 2019. godine, a ove godine pridružila sam se Manageru!

Comments are closed.