Sve više mladih ljudi iz generacije Z odlučuje se za samozapošljavanje, ostavljajući nekad popularne i tradicionalne 9-5 poslove u kancelariji. Ali, što je stvarni razlog ovog trenda? Postoji li stvarna želja za neovisnošću ili su previsoke cijene života s tradicionalnim poslom glavni pokretač? Možda je ipak nešto drugo u pitanju.
Generacija Z i samozapošljavanje
Generacija Z, rođena između 1997. i 2012. godine. Ovo je generacija koja je odrastala s elektronikom i raznim “digitalijama” te joj stoga internet servisi nisu strani. Mnogi od njih sanjaju o pokretanju vlastitog posla, bilo da je to start-up, freelancing ili neki drugi oblik samostalnog rada. Upravo ovi poslovi se često odvijaju preko digitalnih medija.
Voljno raditi ili nevoljna prisila?
Iako je motivacija za samozapošljavanje često povezana sa željom za većom autonomijom i fleksibilnošću, ne može se zanemariti ni ekonomski aspekt. Visoki troškovi života i niska primanja u tradicionalnim poslovima često su glavni razlozi zašto se mladi odlučuju za samozapošljavanje. Inflacija je i dalje prisutna u cijelom svijetu te ljudi, neovisno o generaciji traže rješenja.
Upravljanje resursima
Postoji niz resursa i servisa koji mogu pomoći mladim poduzetnicima iz generacije Z da uspješno pokrenu i vode svoje poslovanje. Neki od njih uključuju:
Poduzetnički inkubatori: Programi podrške i mentorstva za mlade poduzetnike koji im pomažu u razvoju poslovne ideje i stvaranju mreže kontakata.
Online tečajevi i radionice: Edukativni sadržaji o poduzetništvu, marketingu, financijama i drugim važnim aspektima poslovanja dostupni putem interneta.
Coworking prostori: Prostori za rad koji omogućuju mladim poduzetnicima suradnju i razmjenu ideja s drugim kolegama. Jedan od primjera su otvoreni fizički prostori, a drugi su pak radni prostori preko aplikacija kao npr. AnyDesk ili Microsoft Edge
Savjeti za samozapošljavanje
Postavi granice: Kao i kod uobičajenog posla, nauči kako reći ne tako da dugoročno (p)ostaneš zadovoljan/na
Edukacija: Samozaposleni ljudi imaju više odgovornosti i manje podrške u svakom vidu od zaposlenika i često rade sami. Stoga je važno naučiti sve aspekte svog posla.
Njegovanje odnosa: Izgradnja snažnih odnosa s klijentima i mrežama može biti ključna za uspjeh budući da je ovdje “word of mouth” praktički sve.
Uspostavljanje rutina: Redovite rutine mogu pomoći u održavanju ravnoteže između posla i privatnog života tako da preko njih točno znamo što treba obaviti, a što ne.
Zaključak
Bez obzira na razloge, jasno je da samozapošljavanje postaje sve popularniji izbor među mladima. Dok neki vide samozapošljavanje kao sredstvo za ostvarenje svojih snova, drugi ga vide kao jedini način za preživljavanje u današnjem ekonomskom okruženju. Bez obzira na motivaciju, samozapošljavanje je trend koji će vjerojatno nastaviti rasti u budućnosti te će shodno tome dobiti razne nove oblike.