A otkud im novci za to?

LinkedIn
2023. sezona Formule 1 započela je prošli vikend, a timovi su pronašli najinovativnija rješenja i tehnologije kako bi izgradili što bolji bolid za ovu sezonu. Ali takvo što košta. Formula 1 je jedan od najskupljih sportova na svijetu. Samo mala ogrebotina na bolidu košta tisuće dolara, a od iznosa popravka nakon malo većeg sudara moglo bi vam se zavrtjeti u glavi. Ako se zapitate otkud timovima toliko novaca barem jednom u sezoni, donosimo vam odgovore u današnjem članku.

Formula 1 je simbol prestiža i vrhunca motosporta. Ona spaja najbolje vozačke i inženjerske talente, najnovija istraživanja i tehnologiju, inovacije, zavidnu logistiku i marketing, složenost i brzinu. Kako bi svi ti dijelovi sporta bili na najvišoj razini, Formula 1 troši milijarde dolara. Ali isto tako i zarađuje vrtoglave iznose. Formula 1 nije samo ogromna kompanija, već i industrija koja zapošljava desetke tisuća ljudi. 10 timova unutar Formule 1 su ti koji održavaju tu industriju i čine ju profitabilnom.

Izvor: nytimes.com

Kako Formula 1 zarađuje?

Formula 1 ostvaruje prihode kroz razne izvore. Najveći izvor prihoda je prodaja prava na prijenos utrka, kvalifikacija, treninga i svega što ulazi u televizijski program Formule 1. Tako će, na primjer, Sky Sports od 2019. do 2024. navodno platiti milijardu funti kako bi jedini prenosio Formulu 1 u Ujedinjenom Kraljevstvu. A takvih kao što je Sky Sports je mnoštvo diljem svijeta koji žele ekskluzivno pravo na F1 sadržaj i spremni su za njega dobro platiti.

Sljedeći izvor prihoda F1 su naknade koje staze plaćaju kako bi bile uvrštene u kalendar Formule 1 i kako bi se na njima utrkivali najpoznatiji vozači današnjice, poput Maxa Verstappena i Lewisa Hamiltona. U prosjeku ta naknada iznosi oko 24 milijuna funti, a motodrom može u konačnici zaraditi i vratiti taj novac kroz prodaju karata i merchandisea. Nekim motodromima vlada sufinancira naknadu za sudjelovanje zato što samo organiziranje utrke Formule 1 povećava turizam i popularnost određene države i grada gdje se utrka održava.

F1 također dobiva velike svote novaca od sponzora. Svi logotipi i reklame koje vidite oko staze, na zgradama motodroma i slično predstavljaju marketinški prostor koji Formula 1 nudi sponzorima. Na primjer, poznati Rolex sat na kraju bokseva i reklame po cijeloj stazi koštaju Rolex otprilike 50 milijuna dolara godišnje. Generalni sponzori Formule 1 danas su upravo Rolex, Aramco, Crypto.com, Heineken i DHL. DHL čak sponzorira nagradu za najviše najbržih krugova u sezoni i najbrže zaustavljanje u boksu sezone. Heineken navodno plaća 337 milijuna dolara za višegodišnju suradnju kako bi bio službeno pivo Formule 1. Logotip Heinekena može se pronaći i na nekoliko trofeja.

Izvor: motorsport.com

U 2022. godini Formula 1 je navodno uprihodila oko 2,5 milijarde dolara. Nakon pokrivenih troškova i plaćanja timova, ostalo im je 293 milijuna zarade. Za veliku zaradu F1 zaslužna je i Netflixova serija Formula 1: Drive to Survive. Ona je uvelike doprinijela popularnosti sporta. U prošloj sezoni gotovo sve staze srušile su rekorde po broju posjetitelja, a ukupan broj posjetitelja, više od 5 milijuna, je novi rekord F1 općenito. U 2022. godini F1 je imala 36% više posjetitelja nego u 2019. godini, zadnjoj godini koja nije bila pogođena mjerama korona virusa. Veća popularnost sporta znači da F1 privlači više sponzora, povećava naknade za sudjelovanje stazama te također ima povećan broj pretplata na F1 TV, aplikaciju preko koje je moguće pratiti televizijski sadržaj F1 bilo gdje i bilo kada.

Izvor: autoracing1.com

Na što sve timovi troše novce?

Kako bi Formula 1 mogla stvoriti spektakl i predstavljati uzbudljiv i zanimljiv sport, timovi Formule 1 moraju biti konkurentni. Za to im trebaju najbrži i najinovativniji bolidi koje mogu dizajnirati i proizvesti. Timovi, stoga, zarađeni novac troše na sljedeće 4 kategorije: razvoj i istraživanja (testiranje u zračnom tunelu, testiranje na stazi itd.), proizvodnja (npr. kupnja motora i glavnih komponenata), plaće (vozači, direktori, inženjeri) i provođenje glavnog djelovanja (logistika, gorivo, marketing, tehnološki troškovi itd.). Kao što si možete i misliti, ni jedna od ovih kategorija nije jeftina. Stoga su timovi uvijek u potrazi za većim prihodima i novim načinima kako da zarade čim više novaca. Većina timova ne zaradi u sezoni ništa, već iskoristi sve prihode kako bi pokrili troškove. Zarada tako timovima nije glavni cilj. Ali što onda jest? Timovi u Formuli 1 služe kao marketinška prilika auto kompanijama kako bi pokazali da su njihovi cestovni auti najbolji. Stoga je najbitnije timovima pokazati kako su najbolji i pobjeđivati iz vikenda u vikend. Na taj način Formula 1 donosi puno veću zaradu raznim auto kompanijama kao što su McLaren, Mercedes, Honda, Ferrari, Renault itd. Također, F1 služi auto kompanijama za testiranje novih tehnologija i dijelova auta, kao što su kočnice i gume za buduću proizvodnju cestovnih auta.

Izvor: unsplash.com

Kako timovi zarađuju?

Postoji nekoliko izvora prihoda na koje se timovi oslanjaju. Prvi i najveći su isplate koje timovi dobivaju na redovitoj bazi od strane Formula One Managementa. Isplate se provode na temelju nekoliko kategorija. Svaki tim koji se natječe više od dvije godine dobiva 36 milijuna dolara godišnje. Ova kategorija isplate ključna je za manje timove i čini najveći dio njihove zarade. Zatim timovi dobivaju novčane nagrade na temelju njihovog konačnog poretka u sezoni. 2021. godine Mercedes je dobio 61 milijun dolara, dok je zadnji Williams dobio samo 13 milijuna. Postoji i kategorija koja se tiče samo Ferrarija. Ferrari dobiva 2,5% zarade F1 na temelju toga što je već desetljećima dio sporta. Timovi kao što su Ferrari, Mercedes, Red Bull i  McLaren još dobiju bonus zato što više godina bili momčadski prvaci i osvojili prvenstvo konstruktora. Postoji i još nekoliko isplata koje timovi dobivaju na temelju određenih postupaka ili karakteristika timova. Williams tako dobiva novac za nasljedstvo, Red Bull zato što su prvi potpisali Concorde Agreement (ugovor između timova i FIA-a), a Mercedes zato što su obećali da će osvojiti više od jedne titule prvaka, što su i učinili.

Timovi također zarađuju putem sponzorskih ugovora. Svaki tim ima u prosjeku 15 do 25 sponzora. Sponzori plaćaju za medijski prostoj, što njima zauzvrat donosi veću popularnost i nove klijente. Formula 1 je najprestižniji automobilski sport te svako sponzorstvo samim time podiže razinu popularnosti i prestiža sponzora. Timovi koji su bolji imaju više sponzora jer se češće prikazuju na televiziji tijekom utrke te su poznatiji. Time su automatski privlačniji sponzorima. Isto tako, ako tim ili njihov vozač imaju lošu reputaciju, sponzori neće biti zainteresirani za njih. Cijena sponzorskog ugovora ovisi o raznim čimbenicima, a jedan od najvećih je na kojem će se mjestu bolida pojaviti logotip sponzora. Kako se suradnja sponzora i timova razvija, tako možete vidjeti i promjenu mjesta logotipa. Određeni timovi imaju i sponzore koji se smatraju njihovim generalnim sponzorima. Petronas Mercedesu u toj ulozi plaća 42 milijuna godišnje, a Oracle će navodno Red Bullu isplatiti oko 300 milijuna unutar prvih 5 godina njihove suradnje.

Izvor: f1technical.net

Svaki tim još ostvaruje prihode od svojih matičnih društva, vlasnika dionica i ulaganja privatnih partnera. Tako je, na primjer, Mercedes dobio 80 milijuna eura od matične kompanije Daimler. Određeni timovi dobivaju novac i od samih vozača. Takvi se vozači nazivaju pay drivers zato što plate kako bi mogli voziti za taj tim. Takav oblik prihoda najčešće prihvaćaju slabiji timovi zato što ne dobivaju toliko novaca od Formula One Managementa i drugih ulaganja kao i najbolji timovi. Poznat primjer pay drivera danas je Lance Stroll. On je platio 30 milijuna dolara kako bi vozio za Williams u 2017. A njegov otac je zatim kupio cijeli tim u kojem je Lance još uvijek vozač (Racing Point koji je sada Aston Martin). Drugi primjeri pay drivera posljednjih godina su Nicolas Latifi i Nikita Mazepin.

Isti uvjeti za sve

Kako bi F1 bio pravedniji sport što se tiče financija i kako bi i slabiji timovi imali šansu da budu konkurentni, F1 je 2021. ograničila budžet koji timovi mogu potrošiti na razvoj auta i sudjelovanje u sportu. U taj budžet ne ulaze plaće vozača i top menadžmenta. Gornja granica budžeta je iznosila 145 milijuna dolara te se trebala smanjivati za 5 milijuna svake sljedeće godine. No zbog 23 utrke na kalendaru 2023. sezone i zbog inflacije, gornja granica ovosezonskog budžeta vjerojatno će iznositi oko 140 milijuna. Financije timova dokaz su koliko su zapravo veliki i značajni uspjesi manjih timova kada se nađu na postolju ili među prvih 10 na nekoj od utrka. 2020. godine, zadnje prije ograničenja budžeta, Mercedes je potrošio preko 450 milijuna, dok je najslabiji tim, Hass, potrošio tek 80 milijuna dolara na proizvodnju i razvoj bolida i sudjelovanje u sportu. Ferrari, Mercedes i Red Bull najbogatiji su timovi današnjice, dok su Hass i Williams „najsiromašniji“, iako je njihovo siromaštvo također teško nekoliko desetaka milijuna dolara.

Podijeli

O autoru

Bok! Studiram anglistiku i rusistiku na FFZG-u. Ove godine sam se pridružila HSA i timu Manager. Kad ne prevodim nešto za faks, volim gledati filmove i serije, čitati i feštati s ekipom :) Obožavam putovati i želim jednog dana proputovati cijeli svijet!

Comments are closed.